← Vorige pagina
Verpleegkundige
24 maart 2021


Karin Kerkdijk - Verpleegkundige

Karin wist al op jonge leeftijd dat de zorg in wilde. Haar moeder was gezinsverzorgende en Karin is op vijftienjarige leeftijd in de schoolvakanties ook in de zorg gaan werken. Uiteindelijk heeft Karin gekozen om een opleiding tot verpleegkundige te volgen en is ze gaan werken als ziekenverzorger en later in het ziekenhuis. Toch paste deze functie niet helemaal bij haar en na een aantal jaren kwam ze dan ook in de thuiszorg, bij Beter Thuis Wonen terecht. Hier voelt Karin zich helemaal thuis. Karin vertelt over haar werk als verpleegkundige en de verschillen tussen het werken in het ziekenhuis en in de thuiszorg.

Karin maakt kennis met Beter Thuis Wonen via een advertentie in een huis-aan-huisblad. "Ik was op dat moment werkzaam als verpleegkundige in het ziekenhuis en op zoek naar iets anders. Ik wilde in meerdere opzichten meer kunnen betekenen voor mensen en mensen helpen vanuit hun eigen vertrouwde omgeving. Ik ging op gesprek bij Beter Thuis Wonen en het voelde als een warm bad. De organisatie past zó goed bij mij!”

"Mijn functie is heel erg veelzijdig. Ik heb mijn eigen routes en cliënten waar ik langs mag gaan om ze te helpen met allerlei dingen. Vanuit mijn ervaring in het ziekenhuis was dat een enorme omschakeling.” Karin vertelt zelfs dat ze de eerste dag al zo erg schrok van wat ze aantrof bij mensen thuis, dat ze erover nadacht om terug te gaan. “Ik wilde het liefst gelijk weer terug naar het ziekenhuis. Daar was alles voor me geregeld en wist ik wat mij te wachten staat. Als je zorg levert bij mensen thuis weet je nooit wat je aantreft.”

Karin voelt zich als verpleegkundige verantwoordelijk voor het welzijn van de mens en kijkt waar er behoefte is aan hulp en speelt daarop in. “Je moet heel goed kunnen schakelen. Ik help niet alleen de cliënten zelf. Ik kijk naar wat de partner nodig heeft, of wat ik kan betekenen voor de mantelzorger; soms is het alleen de vraag of diegene het redt. Belangrijk is om te kijken naar het geheel. Je kunt je cliënten alleen helpen als je de omgeving helpt.”

Volgens Karin is het werken als verpleegkundige in het ziekenhuis totaal anders dan het werken in een thuiszorgorganisatie. "Het grote verschil is dat in het ziekenhuis veel meer met protocollen gewerkt wordt. Daarnaast kun je in het ziekenhuis directer terugvallen op je collega's en hun ervaring en kennis. Ook zijn er medici direct of vrij snel in te schakelen. In de thuiszorg maak je sneller zelf beslissingen." Ook geeft Karin aan dat er een andere relatie ontstaat tussen cliënt en verzorgende. “Ik ben nu hechter met mijn cliënten, omdat ik ze langer verzorg en beter een band met ze kan opbouwen. Daarin vind ik mijn uitdaging”

"De zorg voor mensen thuis wordt steeds complexer, omdat mensen minder lang in het ziekenhuis verblijven en eerder naar huis worden gestuurd. Dit heeft als resultaat dat er meer scholing nodig is en verpleegkundigen nog meer moeten anticiperen." Toch denkt Karin niet dat haar werk overbodig zal worden. "Hoewel de technologie steeds verbetert en er veel verandert in de zorg blijft het toch mensenwerk. Het persoonlijke contact is niet te vervangen."



Draait om mensen.

"Mensen met een hulpvraag krijgen veelal de meest
uiteenlopende betiteling. Van zorgconsument tot patiënt,
verzekerde, de burger etc. Het gaat gewoon om mensen."

Wybo Berk, Bestuurder

Lees onze Privacyverklaring