Frida - Huishoudelijke ondersteuning

 

Het is dankbaar werk en eigenlijk nooit hetzelfde. De werkzaamheden zijn natuurlijk wel steeds hetzelfde en ik heb vaste cliënten, maar hoe het met ze gaat is elke keer anders. Ik kom voor het schoonmaken, maar voel me soms ook een beetje maatschappelijk werker. Mensen willen graag hun verhaal bij mij kwijt en dat vind ik prima.

Ouderen hebben vooral behoefte aan gezelschap, zij vinden het vaak fijn als je ook tijd hebt om een kopje koffie met ze te drinken. En sommigen helpen graag mee. Een vrouw van 88 stoft af als ik schoonmaak. Maar ik heb ook een cliënt van 38 en met haar heb ik heel andere gesprekken. Daardoor is geen week hetzelfde. Laatst vroeg een vrouw van 83 of ik haar even wilde uitleggen hoe ze een foto kon vinden in haar WhatsApp. Ik heb ook al eens uitgelegd hoe wifi werkt, dat vind ik leuke dingen. 

Vooral omdat sommige ouderen het een paar jaar geleden nog raar vonden dat ik mijn telefoon bij me had. Voor Beter Thuis Wonen wil ik beschikbaar zijn en verder belt er niemand als ik aan het werk ben. Ik vraag wel altijd of de telefoon mag beantwoorden, want ik ben er op dat moment voor de cliënt. Inmiddels kijken ouderen daar dus al heel anders tegen aan. 

Het is fijn dat mijn werk gewaardeerd wordt. De meeste mensen vinden het gezelschap prettig, maar ze zijn ook blij dat het huis weer schoon is. Daardoor is het dankbaar werk. Omdat cliënten me veel toevertrouwen, ontstaat een band. Sommigen ken ik al sinds ik vier jaar geleden bij Beter Thuis Wonen kwam werken. Ik vind het daardoor ook wel moeilijk als iemand achteruit gaat en dat je soms afscheid moet nemen.

Beter Thuis Wonen is een fijne werkgever en ik weet dat ik altijd met mijn leidinggevende kan praten. Het is nog nooit nodig geweest, maar ze geeft vaak genoeg aan dat het kan en dat is fijn om te weten.